Thursday 8 November 2012

trends busuk si manusia.


 ini contoh twitter..


ini plak contoh facebook aku.. hehe :P


hahahaha :D... post kali nih, bukan nak belajar mengenali facebook dan twitter. tapi aku nak sok sek sikit pasal dua social networking nih yang begitu mendapat tempat di hati para belia masa kini. aku berani kerat jari kuku la mengatekan yang belia berusie awal 20-an hingge ke akhir 30-an arini, memasing ade akaun fb sendiri. kalau ade yang takde, konfirm-konfirm ko kene bahan dengan kawan-kawan, anak sedare, sepupu dan pakcik makcik ko. betul tak? hahaha...


Ledakan trend facebook dan twitter nih, kadang-kadang memberi kesan baik dan kadang-kadang memberi kesan yang buruk gak. yang baiknye, bile ade social netwoking macam ni, perhubungan lebih mudah dan cepat. kawan-kawan yang dah 10 tahun berpisah pun masih boleh bertemu semula. kat sini gak, kite boleh menacari kenalan baru. dan kalau kene gayenye, boleh dapat jodoh gak. sape tau? kihkihkih...

Yang buruknye pulak, perghhh... terlalu banyak beb. susa aku nak jot downkan 1-1. tapi as everyone knows, nowadays terlalu banyak berita-berita yang tak menyenangkan berpunce dari fb dan twitter nih,kan? ade yang menjadikan 2 social net nih sebagai medium untuk menyebarkan fitnah, melage-lagekan orang, mengutuk, mencaci dan macam-macam lagi. tu tak sentuh lagi bab suami isteri yang bercerai-berai kerana fb dan twitter nih. fiuuuh... dasyaaat...

So kat sini, aku sebagai manusie yang perihatin dengan nasib masyarakat masakini ingin memberikan sedikit kate-kate nasihat buat renungan bersame dan aku juge. heheheh... takdelah nasihat sangat pun. diri aku masih belum layak untuk memberikan nasihat. so, anggap jela kate peringatan untuk kite bersame. kalau ade input, ambillah ianye sebagai renungan. kalau takde, anggap jelah pendapat peribadi aku jek.

Nak bertweet ke, nak menghapdate status tu boleh, tak salah... tapi kawan-kawan, marilah kite bersame-same menjage setiap tutur kate kite. ape yang kite lahirkan di fb atau twitter, ekceli mencerminkan siape diri kite gak. aku tak taulah, kot ade pembace blog aku nih yang suke membuke pekung di dada. so dengan sengajenye mengeluarkan ayat-ayat keji supaye orang yang membacenye meng'judge' diri die tu sebagai orang yang tak bermoral, akhlak rendah dan sebagainya. heh... yang tu, aku taknak tau. sebab orang sebegitu memang sentiasa merasekan dirinye bagus. tapi bagi mereka yang seakan-akan tak sedar yang dirinye sentiase mengeluarkan ayat maki hamun di fb dan twitter, sudah sampai masenye untuk kite bukak mate yang kate-kate tak sengaja tulah mampu memberi persepsi buruk orang sekeliling pade diri kite.

Perkara yang aku nak tekankan di sini ialah meluahkan masalah dengan care memaki hamun. memaki hamun tu dah satu hal, meluahkan masalah yang tak sepatutnye diluahkan pada umum pun satu hal gak. jika sekadar nak mendapatkan pendapat, gunelah medium yang betul. carilah kawan yang boleh dipercayai dan mintaklah pendapat die. bile kite menceritakan masalah kite pada semua orang, ia seakan-akan seperti menjaje cerita kite untuk diketahui umum. kalau ade 10 orang yang datang memberi komen, mungkin sorang je yang dapat membantu. selebihnye, cume nak ambik tau dan adelah modal die nak jadikan bahan bergossip nanti.

Dan yang aku tak faham, sungguh-sunggu tak faham, ade jugak pasangan suami isteri yang menggunekan kaedah yang same untuk meluahkan masalah rumah tangge mereka! tak puas ati je, lepaskan kt fb, sakit ati jek, lepaskan kt twitter. sampaikan they ol ni tak semene-mene je, leh ceritekan keburukan pasangan memasing kt fb/twitter mereka. bukan ke suami isteri tu umpama pakaian masing-masing? tutup lah aibnye. jike kite buke aib suami/isteri kite sebenarnye kite buke aib kite sendiri. mase tu barulah orang taukan yang suami kite ni kaki perempuan, bini kite ni tak pandai masak. tapi bile mane laki kite ni dah tak kaki perempuan, dan bini kite nih dah pandai masak, orang tetap akan ingat buruk perangai pasangan kite... mahu? so please guys, masalah rumah tangge tak perlu nak di canang kat sume orang. persepsi buruk orang susah nk dilenyapkan.

So conclusionnye, sebelum mengepost sesuatu status, fikirlah semasak-masaknye ape yang nak dicakapkan. janganlah kite terlalu mengikutkan perasaan yang marah, sehinggekan bende yang nampak kecik ni kite tak pedulikan. terlajak perahu, boleh diundur, terlajak update status, huh... lu fikirlah sendiri.

No comments:

Post a Comment