Monday, 1 August 2011

selamat menyambut ramadhan al mubarak



Bulan Ramadhan bulan berganda. Setiap apa saja yang dilakukan akan mendapat balasan berganda. Malahan nafsu kita juga turut berganda walaupun pada bulan ini syaitan dirantai oleh Allah. Ini adalah kerana nafsu telah bertapak di hati dan bermaharajalela.

Sunday, 31 July 2011

Ramadan: Antara Bulan dan Matahari

“Apa istimewanya berpuasa di bulan Ramadhan dan bukannya September?” saya bertanya.
Para peserta modul Fiqh of Travellers terpinga-pinga.
Bukan tidak tahu jawapan, tetapi tidak faham apa hubungkaitnya antara Ramadhan dan September.
“Kedua-duanya adalah bulan kesembilan di dalam kalendar Gregorian dan kalendar Hijriah Islam” aju seorang peserta.

Saturday, 16 July 2011

wahai wanita, tutuplah aurat anda.

Pernah nasihat atau tegur kawan-kawan anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka.??~~~>

pasal bola pun gadoh?

huh!! pasal bola pun nk kutuk mengutuk.. insensate, otak letak mane?.. lantak dorang r nak pakai baju ape pun.. bkn duit bapak ko, dan mungkin jugak bkn duit bapak dorang..

Friday, 25 March 2011

solat jumaat itu wajib!!

ari tu terjalan sebentar di kuala kubu baru sebab nk jumpa kawan, solat sebentar di Masjid Ar Rahimah Kuala Kubu Bharu


Lepas solat tu, saje² menjengok papan² kenyataan dorang, mane r tau tetiba ade info baru tentang islam.. :)
cari punya cari, tersentap aku membaca ni.

Friday, 18 March 2011

cara untuk post blog?

Pernah jugak saya terpikir apa patut ditulis untuk post? ( pernah? bkn nie first blog post ko? ) kadang2 krn sbb benda tu, seharian saya pk jer.. Sbrny posting adalah sangat penting, kerana ia menampak kn diri korang dlm dunia blog2 neh, bukan hanya utk pembaca, tetapi utk para penulis juga.
Dari pandangan sbg seorang pembaca, saya ingin melihat lima cateria yang patut ada dalam blog korang: