Friday 18 March 2011

cara untuk post blog?

Pernah jugak saya terpikir apa patut ditulis untuk post? ( pernah? bkn nie first blog post ko? ) kadang2 krn sbb benda tu, seharian saya pk jer.. Sbrny posting adalah sangat penting, kerana ia menampak kn diri korang dlm dunia blog2 neh, bukan hanya utk pembaca, tetapi utk para penulis juga.
Dari pandangan sbg seorang pembaca, saya ingin melihat lima cateria yang patut ada dalam blog korang:


Pastikan ia pendek
 

Introduction korang xpayah berjele-jele.  
Penyelidikan menunjukkan bahawa pembaca blog rata-rata berada pada satu halaman selama 96 saat atau kurang. ( xsampai 2minit jer!! ) Pembaca yg datang cume nk tau sapa korang dan kenape dia perlu ambik tau pasal korang, tu je.. Maksimum 250 patah perkataan jer lah.. Jgn lebih.. 

Membuat Headline Berkesan 
Headline kene terbaik, contoh: 
  • Headline kurang memuaskan: "Membuat Meggi Bagus."
  • Headline terbaik: "5 Tips untuk Membuat Meggi Tomyam Sempurna."  

Bagi ayat romantik yang mengoda
Bkn nak mengayat cume bg potensi pengunjung bookmark blog korang. ( sy xtau samada bloger bleh bookmark, tp lebih kurang mcm follow2 tu lah kot ). Korang perlu bg pengunjung yg korang xkenal, lebih mengenali korang. Contoh:
 
Teruk punye ayat: 

  • Bicara kepada anda esok! 
  • Esok saya post lagi!!. ( post apa? postman? ) 
  • Mungkin aku akan menulis esok dan mungkin tidak. 

Ending yang sodap didongar : 
  • Mahukah anda berada di sini esok? Aku akan, dan aku akan mempunyai gambar dari kereta baru saya menang! 
  • Saya akan memberitahu anda bagaimana saya pulih daripada muflis besok! 
  • Anak saya baru masuk tentera. Adakah anda mempunyai cerita yang sama? Kite berkongsi esok!! 

Membantu pembaca anda belajar
Mengutip fakta menarik membuat orang ingin melanjutkan membaca. Gunakan hanya fakta yang orang jarang dengar, data yang unik atau statistik mengejutkan. Kalau pengajaran tu jenis bernilai, ramai yang ingin datang ke blog korang.. 

Penutup 
Slalu nye pembaca nie dia akan baca yang awal dengan yang ending jer..( perangai saya? ) Membuat penutupan kuat dengan mengikat ke dalam paragraf pertama korang dan penyajian tetamu anda dengan fikiran yang lengkap. Jika ada, mintalah pembaca korang soalan, yang memberikan mereka dorongan untuk kembali. Buka komen di blog anda untuk perbincangan sehingga anda boleh memulakan dialog dengan pembaca. 

Sekarang korang dah tahu bagaimana dan apa yang harus dilakukan dengan posting korang, its time untuk menulis. Apa yang akan anda menulis tentang hari ini?

2 comments:

  1. aku buat blog, untuk syok sendiri! hehehe... so, kalau takde org yang berminat nak bace pun tak pe. yang penting kepuasan diri, bile dapat meluahkan apa yang kita nak luahkan...

    bersesuaian dgn tagline blog, ''aku menulis apa yang aku suka.'' sebab tu, kadang2 takde isi pon, juz merapu je... ^^

    ReplyDelete
  2. hahaha. lebih kurang r.. aku pun agak gitu gak.. tak tau nk cite pe sebenarnye.. tat why blog aku berhabuk. huk huk huk.. :)

    ReplyDelete